Sprzedając w Polsce, możesz spotkać się z sytuacją, że Twoim klientem będzie ktoś spoza Polski. Pamiętaj, że 8 grudnia 2018 weszło Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2018/203 informujące o zakazie nieuzasadnionego blokowania geograficznego ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania czy miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Co zmienia Rozporządzenie 2018/203?
Po wejściu sprzedawca nie może odmówić żadnemu kupującemu z innego kraju należącego do Unii Europejskiej dostępu do sklepu oraz zakupów w sklepie internetowym. Sprzedawca nie może również automatycznie przekierowywać na stronę językową zgodną z odwiedzającym użytkownikiem. Użytkownik musi dobrowolnie wyrazić zgodę na zmianę języka. Sprzedający nie może także blokować możliwości wyboru sposobu płatności oraz samego dokonania płatności.
Co nie podlega zakazowi geoblokowania?
Jeśli dojdzie do sytuacji, że użytkownik zostanie ofiarę blokowania ze względu na przynależność, może skontaktować się z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zgłosić nadużycie.
W takim przypadku sprzedawca może otrzymać karę finansową odpowiadającą 10% obrotów za poprzedni rok rozliczeniowy.
Nie ma obowiązku wpisu w regulamin sklepu internetowego informacji o nieblokowaniu ze względu na przynależność, jest to odgórnie nakazane przez Rozporządzenie 2018/203.