Zakaz geoblokowania
Sprzedając w Polsce, możesz spotkać się z sytuacją, że Twoim klientem będzie ktoś spoza Polski. Pamiętaj, że 8 grudnia 2018 weszło Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2018/203 informujące o zakazie nieuzasadnionego blokowania geograficznego ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania czy miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Co zmienia Rozporządzenie 2018/203?
Po wejściu sprzedawca nie może odmówić żadnemu kupującemu z innego kraju należącego do Unii Europejskiej dostępu do sklepu oraz zakupów w sklepie internetowym. Sprzedawca nie może również automatycznie przekierowywać na stronę językową zgodną z odwiedzającym użytkownikiem. Użytkownik musi dobrowolnie wyrazić zgodę na zmianę języka. Sprzedający nie może także blokować możliwości wyboru sposobu płatności oraz samego dokonania płatności.
Co nie podlega zakazowi geoblokowania?
- Usługi audiowizualne;
- Usługi transportowe.
Jeśli dojdzie do sytuacji, że użytkownik zostanie ofiarę blokowania ze względu na przynależność, może skontaktować się z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zgłosić nadużycie.
W takim przypadku sprzedawca może otrzymać karę finansową odpowiadającą 10% obrotów za poprzedni rok rozliczeniowy.
Nie ma obowiązku wpisu w regulamin sklepu internetowego informacji o nieblokowaniu ze względu na przynależność, jest to odgórnie nakazane przez Rozporządzenie 2018/203.