19.11.2018

Zakaz geoblokowania

Sprzedając w Polsce, możesz spotkać się z sytuacją, że Twoim klientem będzie ktoś spoza Polski. Pamiętaj, że 8 grudnia 2018 weszło Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2018/203 informujące o zakazie nieuzasadnionego blokowania geograficznego ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania czy miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.  

Co zmienia Rozporządzenie 2018/203? 

Po wejściu sprzedawca nie może odmówić żadnemu kupującemu z innego kraju należącego do Unii Europejskiej dostępu do sklepu oraz zakupów w sklepie internetowym. Sprzedawca nie może również automatycznie przekierowywać na stronę językową zgodną z odwiedzającym użytkownikiem. Użytkownik musi dobrowolnie wyrazić zgodę na zmianę języka. Sprzedający nie może także blokować możliwości wyboru sposobu płatności oraz samego dokonania płatności.  

Co nie podlega zakazowi geoblokowania? 

  • Usługi audiowizualne; 
  • Usługi transportowe. 

Jeśli dojdzie do sytuacji, że użytkownik zostanie ofiarę blokowania ze względu na przynależność, może skontaktować się z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zgłosić nadużycie. 

W takim przypadku sprzedawca może otrzymać karę finansową odpowiadającą 10% obrotów za poprzedni rok rozliczeniowy. 

Nie ma obowiązku wpisu w regulamin sklepu internetowego informacji o nieblokowaniu ze względu na przynależność, jest to odgórnie nakazane przez Rozporządzenie 2018/203.