Czy wiesz, że zgodnie z obowiązującym prawem konsument w ciągu 14 dni może odstąpić od umowy zakupu towaru niezależnie od stanu zwracanego produktu ? Towary, które zostały wyłączone z tego prawa to:
W przypadku gdy sklep internetowy będzie ograniczał powyższe prawo konsumenckie w swoim regulaminie, może narazić się na karę w wysokości do 10% rocznego obrotu.
Prawo sklepu internetowego wg ustawy konsumenckiej dopuszcza możliwość uzyskania odszkodowania od klienta (konsumenta) z tytułu zmniejszenia wartości zwracanego produktu. Z tej możliwości przedsiębiorca może skorzystać tylko wtedy, kiedy towar był wykorzystywany w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia jego charakteru, cech i funkcjonowania. Niestety wykorzystywania możliwości prawa w tym zakresie może generować konflikty pomiędzy sklepem a konsumentem. Konsument może przetestować, przymierzyć czy obejrzeć produkt zarówno w sklepie stacjonarnym jak i zamówić w tym celu produkt w sklepie internetowym. Konsument ma też prawo zdjąć oryginalne opakowanie. Pomiędzy nadmiernym a dozwolonym użytkowaniem granica jest dość płynna. Udowodnienie, że klient korzystał z produktu w sposób wykraczający dopuszczalne użytkowanie w celu sprawdzenia rzeczy po zakupie, ciąży na przedsiębiorcy. Warto więc dokumentować stwierdzone szkody oraz koszty związane z przywróceniem produktu do stanu umożliwiającego dalszy obrót.
Klientowi należy też wytłumaczyć co przyczyniło się do zmniejszenia wartości produktu oraz dać prawo do ustosunkowania się. W przypadku, gdy obie strony nie są w stanie dojść do porozumienia pozostaje skierowanie sprawy do sądu polubownego lub cywilny spór sądowy.