23.03.2020

Co to jest marża oraz narzut i jak je wyliczyć?

Marża i narzut to niezwykle ważne elementy sprzedaży tradycyjnej oraz internetowej. Dzięki temu będziesz wiedział, ile powinien kosztować dany produkt czy usługa żebyś nie wyszedł na minus a coś zyskał. Trzeba odróżniać te dwa pojęcia od siebie, aby uniknąć wpadki. 

Marża jest to współczynnik, za pomocą którego będziesz mógł wyliczyć rentowność sklepu internetowego czy stacjonarnego. Innymi słowy, jest to zysk, który zostaje Ci ze sprzedaży. Za pomocą współczynnika marży zaobserwujesz, ile musisz sprzedać, które produkty nabijają największy zysk. Z matematycznego punktu widzenia, jest to różnica pomiędzy sprzedażą a ceną, za którą kupujesz dany produkt od producenta czy hurtowni. 

Przykład: 

Spodnie sprzedajesz za 100 zł, natomiast z hurtowni kupujesz je za 70 zł. 

Marża: 100 zł – 70 zł = 30 zł 

Licząc marżę w swoim sklepie pamiętaj o doliczaniu podatku VAT. 

Narzut natomiast, jest to kwota wyrażona procentowo, którą dodajesz do ceny zakupu towaru. Z matematycznego punktu widzenia, jest to stosunek zysku ze sprzedaży do ceny jego faktycznego zakupu od producenta, wyrażony w procentach. 

Przykład: 

Spodnie sprzedajesz za 100 zł, natomiast z hurtowni kupujesz za 70 zł. Zysk ze sprzedaży wynosi 30 zł. 

Narzut: (30/70) * 100% = 42,86 % 

Zawsze, ale to zawsze musisz pamiętać o tych wyliczeniach. Pomogą Ci one uniknąć strat oraz pozwolą zaobserwować osiągane zyski ze sprzedaży. Jeśli nie będziesz odróżniał tych pojęć i będzie to widoczne na Twoim sklepie, klienci mogą brać Cię za nieprofesjonalnego sprzedawcę, a co za tym idzie, zmniejszy Ci się ilość odbiorców i ilość zamówień i doprowadzisz do problemów finansowych w swojej firmie. 


Zadzwoń teraz tel. +48 603 920 427