05.01.2020

Jak skutecznie sprzedawać w sieci?

Obecna sytuacja na świecie znacząco wpłynęła na większość biznesów. Większość osób pracujących w sprzedaży przeszła do Internetu. Posiadając firmę i sklep stacjonarny musieli zmienić dotychczasowe przyzwyczajenia i przejść do sprzedaży w sklepie internetowym. Sprzedaż ta znacząco różni się od tradycyjnej.  

O czym trzeba pomyśleć przed rozpoczęciem? 

Domena: kluczowy element sklepu internetowego. Nazwa sklepu internetowego może być taka sama jak sklep stacjonarny – dzięki temu klienci będą kojarzyli twój biznes. Jeśli będzie to zupełnie nowy sklep, pamiętaj o tym, aby nazwa była łatwa do zapamiętania oraz dość wyróżniająca się. 

Dokumentacja do sklepu internetowego: sprzedaż internetowa wymaga obowiązku pełnej dokumentacji. Dokumenty niezbędne to: regulamin sklepu internetowego, polityka plików cookies oraz polityka prywatności. Muszą one być dostępne dla każdego użytkownika na stronie i napisane w prostym, zrozumiałym języku. Obowiązkowo w trakcie funkcjonowania sklepu, sprzedawca musi zadbać o ciągłą aktualizację dokumentacji tak aby była zgodna z obowiązującymi przepisami prawa. 

Produkty i ceny: przed rozpoczęciem sprzedaży dobrze rozeznać się w sklepach konkurencyjnych tak aby sprzedawane produkty w Twoim sklepie wpasowały się w rynek. Jeśli działasz już stacjonarnie, sprzedawaj te same produkty w Internecie tylko pamiętaj, aby w ich sprzedaż wliczyć również koszty pakowania. Jeśli jesteś zupełnie nowym sklepem, spróbuj znaleźć produkty, które są mało dostępne na rynku. Dzięki temu masz szansę wyróżnić się oraz zebrać duże grono odbiorców. 

Metody płatności: korzystanie z wielu metod płatności znacząco wpływa na sprzedaż. Zazwyczaj klienci zwracają uwagę na to, jakie możliwości oferuje sklep. Warto proponować takie płatności jak: 

  • Tradycyjny przelew bankowy; 
  • Płatność za pobraniem; 
  • Tzw. Szybkie płatności. 

Model sklepu internetowego: przed rozpoczęciem sprzedaży w Internecie zastanów się nad modelem sklepu internetowego. Aktualnie najbardziej popularne modele to: 

Platformy Open-Source – jeśli znasz podstawy e-commerce i planujesz duży rozwój. 

Zalety: 

  • Jesteś właścicielem sklepu; 
  • Brak opłaty licencyjnej; 
  • Dopasowujesz wygląd pod siebie.

Wady: 

  • Obowiązek dbania o bezpieczeństwo transakcji; 
  • Dodatkowy koszt hostingu; 
  • Trudności w konfiguracji i wdrożeniu. 

Platformy abonamentowe SaaS – Software as a service – jeśli nie znasz podstaw e-commerce i nie posiadasz dużego budżetu na start. 

Zalety:  

  • Hosting po stronie dostawcy abonamentu; 
  • Niskie koszty; 
  • Bezpieczeństwo (SSL) po stronie dostawcy; 
  • Szybka konfiguracja. 

Wady: 

  • Nie jesteś właścicielem sklepu; 
  • Jeśli nie zapłacisz abonamentu, stracisz sklep; 
  • Ograniczenia w zmianach graficznych. 

Metody dostarczania towaru: sklepy, które umożliwiają wybór formy dostarczenia towaru cieszą się sporym zainteresowaniem odbiorców. Metody, które możesz zaproponować w swoim sklepie: 

  • Paczkomat InPost; 
  • Firma kurierska; 
  • Odbiór osobisty; 
  • Poczta Polska. 

Reklama: jest to główne źródło odbiorców. Dzięki dobrej promocji, zyskasz klientów a co za tym idzie, będą większe obroty. Najpopularniejsze reklamy to: 

  • Reklamy w Social Mediach; 
  • E-mail marketing (z wykorzystaniem Marketing Automation); 
  • Reklama Google.