04.11.2018

Emoji w komunikacji marketingowej

Zapewne wielu z was, o ile nie wszyscy zauważyli, że w dzisiejszych czasach nieodłącznym elementem każdej wiadomości jest dołączanie znaków, które obrazują odczuwalne emocje podczas wysyłania danej wiadomości. Symbole te fachowo nazywają się emoji.  

Emoji są to tak jak wspomniałam kolorowe symbole, które przedstawiają różne emocje, pokazują zwierzęta, jedzenie czy nawet flaki oraz znaki drogowe. Aby je wysłać należy skorzystać z dodatkowych udogodnień w smartfonach czy na portalach społecznościowych, nie można wpisać ich bezpośrednio z klawiatury. Symbole charakteryzują się tym, że w każdym miejscu na świecie oznaczają to samo i mają z góry przydzielone oznaczenia. Po otrzymaniu wiadomości z kolorowymi symbolami zazwycfzaj pojawia się uśmiech u odbiorcy. 

Od jakiegoś czasu zauważyć można, że emoji dodawane są również w kampaniach marketingowych. Zdecydowanie wpływa to pozytywnie na odbiór komunikatów i sprawia, że odbiorca może jeszcze dokładniej odczuć opisaną treść. Dzieki stosowaniu emoji w marketingu można odnieść wrażenie poluzowania relacji pomiędzy sprzedawcą a odbiorcą, co bardzo dobrze jest odbierane przez użytkowników Internetu, ponieważ większość z nich na co dzień korzysta z kolorowych symboli. 

Wykorzystując emoji w Internecie i w kampaniach marketingowych należy wziąć pod uwagę kilka ważnych aspektów: 

  • Należy dobrze znać znaczenie danego symbolu, aby uniknąć sytuacji, w której dodane emoji nie będzie pasowało do kontekstu;
  • Emoji muszą pozytywnie wpływać na odbiór przez użytkowników oraz potęgować emocje towarzyszące; 
  •   Należy pamiętać, aby nie używać niestosownych znaków, które mogą być negatywnie odebrane w sieci;
  • Nie można przesadzić z ilością symboli, ponieważ może to sprawić, że komunikat nie będzie jasny a z drugiej strony odbiorca może zniechęcić się czytając to. 

Odpowiedni umiar i znajomość symboli na pewno pozytywnie wpłyną na relacje sprzedawca – klient. Tak jak w rozmowach twarzą w twarz zwraca się uwagę na ton wypowiadanych słów oraz mimikę twarzy, tak w sieci na stosowane symbole i tekst.