25.08.2020

Czego nie może sprzedawca? Nieuczciwe praktyki handlowe

Każdy kupujący musi mieć możliwość samodzielnej decyzji odnośnie przesyłanych informacji czy zakupu w sklepie internetowym. Sprzedawca musi podawać dokładne i przede wszystkim prawdziwe informacje odnośnie sprzedawanych produktów. Niestety, zdarzają się sytuacje, że sprzedawca przekracza pewne granice i niestosuje się do przywilejów kupujących oraz podaje nieprawdziwe treści. Stosowanie nieuczciwych praktyk w sklepie internetowym można zaobserwować między innymi: 

  • Reklama przedstawiająca produkty terapeutyczne – jeśli sprzedawca nie ma naukowego potwierdzenia na działania terapeutyczne danego produktu, nie może ich sprzedawać;
  • Reklama z tak zwaną darmową nagrodą – sprzedawca nie może przyciągać do swojego sklepu produktami, które rzekomo kupujący otrzyma produkt za darmo a przy finalizacji zamówienia okazuje się, że doliczany jest chociażby 1 grosz; 
  • Niechciana reklama – sprzedawca nie może wysyłać reklam do osób, które nie wyraziły na to zgody lub zrezygnowały z opcji newslettera (jeśli sprzedawca udostępnia w swoim sklepie możliwość zapisania się do newslettera oraz wypisania się z niego – musi zamieścić informację w regulaminie sklepu internetowego); 
  • Reklamy przynęty – sprzedawca, który reklamuje coś ze specjalnymi przywilejami, które i tak przysługują konsumentom, przykładowo dwuletni okres gwarancyjny; 
  • Reklamy, które namawiają dzieci do zakupu – sprzedający nie może formować reklamy w ten sposób, aby wywierała ona presję na dziecku. 

Każda reklama wprowadzająca w błąd, naruszająca zachowanie konsumenta jest traktowana jako czyn nieuczciwej konkurencji oraz nieuczciwe praktyki handlowe.  

Jeśli któryś z konsumentów poczuje, że jego interes został naruszony, może złożyć skargę do sądu powszechnego. Proces nie będzie zgłoszony przez jedną osobę, ale jako grupa osób, których dane przewinienia mogą dotykać. 


Zadzwoń teraz tel. +48 603 920 427