05.04.2020

Otwarcie sklepu internetowego – kilka wskazówek

Handel coraz prężniej przenosi się do sieci. Dla wszystkich wydaje się to być wygodniejsze i przede wszystkim zabiera mniej czasu. Zakupów można dokonywać w każdym miejscu i w każdy dzień, wystarczy komputer czy urządzenie mobilne oraz dostęp do Internetu. Oto kilka wskazówek jak otworzyć sklep internetowy i cieszyć się dużymi zyskami: 

Pomysł: 

Bez tego ani rusz! Pomysł to bardzo ważny element każdego biznesu. Dokładnie przemyśl swój wybór i zastanów się czy może jest coś wyróżniającego się. Jak wiadomo, dzisiaj mamy wszystko dostępne od ręki, nawet te same produkty od innych sprzedawców które różnią się tylko ceną. Warto zastanowić się i wybrać coś, co pozwoliłoby się wybić Tobie na tle innych sprzedawców. Dobre rozeznanie wśród konkurencji powinno zdecydowanie wykazać “co, gdzie i za ile” jest sprzedawane.  

Biznesplan: 

Plan na biznes powinien być zrobiony profesjonalnie oraz wyraźnie przedstawiać zamierzone cele, projekty oraz wnikliwe analizy. W treści biznesplanu powinno znajdować się: 

  • Analiza finansowa; 
  • Wizja produktu; 
  • Krótki opis całego przedsięwzięcia; 
  • Opis kadry pracowniczej; 
  • Konkurencja; 
  • Plany rozwoju oraz terminy realizacji; 
  • Reklama i promocja (marketing). 

Forma prowadzenia działalności: 

Otworzyć sklep internetowy możesz w każdej formie, oprócz spółki partnerskiej. A więc: jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka jawna, spółka cywilna, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka akcyjna oraz spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. W zależności od wyboru formy prowadzenia działalności musisz dokonać rejestracji w CEIDG albo KRS. 

Forma opodatkowania: 

Po otwarciu firmy, musisz zdecydować się na formę opodatkowania. W Polsce istnieją trzy możliwości (przy spółce osobowej albo osobie fizycznej: 

  • Ryczałt; 
  • Zasady ogólne według skali podatkowej; 
  • Podatek liniowy. 

Natomiast prowadząc spółkę prawną lub spółkę komandytowo-akcyjną, podlega się pod podatek CIT. 

Konto bankowe: 

W sklepie internetowym praktycznie wszystkie transakcje pieniężne przechodzą na konto bankowe. Warto założyć konto bankowe, które będzie dopasowane do danego sklepu internetowego. Oczywiście, istnieje możliwość skorzystania z aktualnego konta, jednakże ze względów czysto organizacyjnych oraz kontrolnych łatwiej, jeśli jest to osobne konto. 

Dokumentacja: 

Sprzedaż internetowa powinna obowiązkowo posiadać dokumentację, która równocześnie musi być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa. Ochrona danych osobowych, ogólne informacje o procesie zakupowym, informacje o możliwości odstąpienia od umowy, informacje o reklamacji oraz ogólne dane o firmie – to wszystko powinno znajdować się w dokumentach. Dokumenty muszą być na bieżąco aktualizowane tak, aby cały czas były zgodne ze zmieniającymi się przepisami. Obowiązkowe dokumenty w sklepie internetowym: 

  • Regulamin sklepu internetowego; 
  • Polityka plików cookie; 
  • Polityka prywatności. 

Obowiązkiem sprzedawcy jest także dostosowanie tzw. Chatboxów wyskakujących na sklepie internetowym tak, aby były zgodne z RODO. 

Domena: 

Nazwa sklepu to element bardzo ważny. Dzięki temu klienci będą kojarzyli twój sklep. Nazwa powinna być łatwa do zapamiętania oraz nie może zawierać polskich znaków. Przed podjęciem decyzji lepiej sprawdzić, czy domena nie jest już zajęta przez inny sklep. Nie zwykle ważny element to tak zwana końcówka dresu strony internetowej. Jeśli myślisz o sprzedaży jedynie w Polsce – “.pl”, jeśli również za granicą -”.com”. 

Logo: 

Logo tak samo jak domena, powinno być dość wyróżniające się i przykuwające wzrok potencjalnego klienta. Dobrana kolorystyka jest tutaj kluczowym elementem. Kolory często działają na emocje, dlatego warto się głęboko nad tym zastanowić.  

Certyfikat SSL: 

Posiadając w swoim sklepie internetowym certyfikat SSL zapewniasz swoich kupujących o bezpieczeństwie w transmisji danych przesyłanych przez Internet w trakcie dokonywania zakupów. Szyfrowane są połączenia. Informację o korzystaniu z SSL użytkownik może uzyskać chociażby w przedrostku adresu strony internetowej – https://. Dzięki korzystaniu z SSL dane przesyłane w Twoim sklepie będą szyfrowane oraz użytkownicy będą mogli czuć się bezpieczniej dokonując zakupów. Jeśli udostępniasz możliwość zapłaty kartą w Twoim sklepie – korzystanie z certyfikatu SSL jest obowiązkowe.  

Telefon oraz e-mail: 

Sklep internetowy powinien udostępniać możliwość kontaktu. W tym celu warto posiadać odrębny numer telefonu, który będzie powiązany jedynie ze sklepem internetowym oraz adres e-mail do kontaktu internetowego. Dobrze, jeśli w adresie znajduje się nazwa sklepu lub jego część.  

Model sklepu internetowego: 

Przed rozpoczęciem ważnym elementem jest także wybór modelu prowadzenia sklepu internetowego. W tym celu warto zastanowić się nad tym, czy planujesz większy rozwój sklepu, ile produktów chcesz sprzedawać oraz jaki posiadać budżet na rozpoczęcie. Najbardziej popularne modele sklepów internetowych: 

Model typu SaaS (Software as a Service) – jeśli nie znasz podstaw e-commerce i nie posiadasz dużego budżetu na rozpoczęcie 

Zalety:                                                                               

  • Niskie koszty rozpoczęcia                                                    
  • Wsparcie techniczne od dostawcy;                              
  • Założenie trwa kilka minut;                                       
  • Możliwość wielu integracji;                                  
  • Bezpłatny okres próbny; 
  • Certyfikat SSL. 

Wady:

  • Jeśli nie płacisz abonamentu – tracisz sklep;
  • Nie jesteś właścicielem;
  • Mały wybór w kwestii wyglądu sklepu.

Model typu Open-Source – jeśli znasz podstawy e-commerce i planujesz duży rozwój biznesu 

Zalety:                                                                               

  • Bezpłatne dodatki;
  • Brak opłaty licencyjnej;
  • Jesteś właścicielem sklepu;
  • Dostęp do kodu źródłowego;
  • Bezpłatne dodatki;
  • Duży wybór w sprawie wyglądu sklepu. 

Wady:

  • Obowiązek dbania o bezpieczeństwo;
  • Trudności w konfiguracji;
  • Ponosisz koszt hostingu;
  • Wymagana administracja sklepu.

Wybór produktów i zatowarowanie sklepu 

Jeden z początkowych elementów. Warto zastanowić się nad produktami, które chcesz oferować w swoim sklepie. Rozeznaj się wśród konkurencji i sprawdź czego jest najwięcej i jak mógłbyś wyróżnić się na tle innych. Ciężko jest zaproponować coś zupełnie nowego w dzisiejszych czasach, ale możliwe, że Tobie się właśnie uda.  

Po wyborze produktów, trzeba pomyśleć o zintegrowaniu produktów do sklepu. Są dwie możliwości: 

  • Ręczne dodawanie produktów, jeden po drugim  
  • Integracja z hurtownią czy magazynem  

Każdy produkt w Twoim sklepie powinien posiadać wyraźne zdjęcie w dobrej jakości oraz szczegółowy opis. 

Wygląd sklepu 

Przejrzysta strona oraz wyraźnie zaznaczone przyciski do przejścia na konkretną część sklepu to bardzo ważny element w sprzedaży. Nawigacja (menu główne) powinno ułatwiać użytkownikom poruszanie się na sklepie oraz przenosić ich odpowiednio do innych zakładek na stronie. Kolejnym ważnym elementem w wyglądzie jest wyświetlanie banerów, na których można pokazać między innymi informację o nowościach, informację o promocji czy nawet życzenia świąteczne. 

Formy płatności w sklepie 

Udostępnienie kilku metod płatności zdecydowanie zachęci wielu klientów. Każdy z nich może korzystać z innej metody. Najlepsze formy płatności: 

  • Przelew bankowy; 
  • Płatności internetowe; 
  • Płatności kartą; 
  • Płatność przy odbiorze; 
  • Płatność za pobraniem.

Formy dostarczania towaru w sklepie 

Możliwość wyboru pod każdego klienta dotyczy również wyboru sposobu dostarczania zamówionego towaru. Sklepy, które udostępniają kilka różnych metod dostawy, zazwyczaj mają większe zainteresowanie. Najlepsze formy dostarczania towaru: 

  • Paczkomat InPost; 
  • Poczta Polska; 
  • Firmy kurierskie; 
  • Odbiór osobisty;
  • Odbiór w punkcie. 

Należy pamiętać o doliczeniu kosztów dostawy do zamówienia. Można zaoferować też darmową dostawę w przypadku zamówienia za określoną kwotę w Twoim sklepie.  

Dodatkowe źródła pozyskiwania klientów 

Jeśli masz już sklep internetowy, pomyśl o tym jak możesz dodatkowo pozyskać klientów. Z pomocą przychodzą w tym momencie platformy sprzedażowe takie jak Allegro czy Ceneo. Dobrze pomyśleć o tym wraz z początkiem działania sklepu internetowego. Wystawiając produkty na Ceneo, klienci będą kierowani na stronę Twojego sklepu internetowego, natomiast na Allegro będzie odbywała się oddzielna sprzedaż – najlepiej, żeby nazwa konta związana była z nazwą Twojego sklepu internetowego. 

Reklamy 

Początkowo warto skupić się na tym, aby użytkownicy dowiedzieli się o Twoim sklepie. W tym celu najlepiej zacząć od umieszczania informacji na portalach społecznościowych – Facebook oraz Instagram. Warto zastanowić się również nad założeniem profilu na wymienionych portalach, na których zamieszczać można wszystkie informacje, nowe produkty czy wyprzedaże. Następnie warto zastanowić się i wybrać formę reklamy. Najlepsze reklamy: 

  • Reklama Google 
  • Kanał na YouTube 
  • E-mail marketing 
  • Newsletter 

Zadzwoń teraz tel. +48 603 920 427