Ustawa o produktach kosmetycznych – nowość od 1 stycznia 2019 roku
Produkty kosmetyczne są dość dużą częścią sprzedaży stacjonarnej jak i internetowej. Od 1 stycznia 2019 roku weszła ustawa o produktach kosmetycznych.
Ustawa wprowadza:
- Obowiązek zgłaszania zakładów produkcyjnych kosmetyki do rejestru zakładów wytwarzających produkty kosmetyczne
- Spawy związane z funkcjonowaniem Systemu Informowania o Ciężkich Działaniach Niepożądanych
- Wykazanie katalogu kar za nieprzestrzeganie zasad rozporządzenia
- Informację o egzekwowaniu przepisów na rynku polskim
W przypadku przestrzegania zasad rozporządzenia z roku 2009 nie będzie trzeba wprowadzać poważnych zmian. Należy zwrócić szczególną uwagę na:
- Posiadanie pełnej dokumentacji dla każdego produktu kosmetycznego;
- Właściwe oznakowanie produktów;
- Deklaracja każdego produktu na europejskim portalu Cosmetics Products Notification Portal (CPNP);
- Sporządzenie zasad dobrych praktyk produkcyjnych;
- Wdrożenie zasad dobrych praktyk produkcyjnych.
Sprzedając produkty kosmetyczne musisz wpisać informację w regulamin sklepu internetowego.
Każdy kto posiada w swojej ofercie produkty kosmetyczne (stacjonarnie czy w sklepie internetowym) musi udostępniać pełną informację o produktach kosmetycznych. Wyraźny opis musi być napisany w języku polskim. Art. 19 wyraźnie określa co powinno być zawarte w opisie produktów kosmetycznych:
- Pełna nazwa produktu;
- Szczegółowe dane producenta;
- Ilość produktu (ml, szt.);
- Skład produktu;
- Środki ostrożności.
Dopuszczalne kary za nieprzestrzeganie zasad ustawy o produktach kosmetycznych:
- Do 100 000 zł – wprowadzenie do obrotu produktów niespełniających norm rozporządzenia unijnego;
- Do 70 000 zł – wprowadzenie na rynek produktu, który nie spełnia wymogów oznakowania w Unii Europejskiej;
- Do 50 000 zł – niestosowanie się do zasad dobrych praktyk produkcyjnych GMP;
- Do 35 000 zł – wprowadzenie produktu kosmetycznego bez spełnienia wymogów nałożonych w ustawie o produktach kosmetycznych;
- Do 30 000 zł – niestosowanie się do wymogów przechowywania dokumentacji produktów kosmetycznych (trzeba przechowywać 10 lat);
- Do 20 000 zł – dodanie do produktu cech, których fizycznie nie posiada – na ulotce, w reklamie, na etykiecie;
- Do 10 000 zł – produkowanie produktów kosmetycznych bez pobierania próbek w profesjonalny i możliwy do odtworzenia sposób.